Classy Sundays-interview Clara Evens

Vier zondagen op rij vindt in cultuurcentrum Het Gasthuis “Classy Sundays” plaats. Wat mogen de bezoekers verwachten? Vanwaar komt het idee Classy Sundays?

Ik droomde er al lang van een concertencyclus te organiseren in de stad waar ik opgegroeid ben. Maar de meeste festivals zijn na een paar dagen al gedaan. Met Classy Sundays wou ik iets anders proberen: de bedoeling is om mensen een hele maand klassieke muziek voor te schotelen. Niet elke dag, maar wel elke week, zodat ze er een gewoonte van kunnen maken. Vergelijk het met een winterwandeling of een bezoek aan familie op zondag. 

Mensen die Classy Sundays komen bezoeken, mogen een hoop jong talent verwachten op het podium die klassieke muziek brengen op een originele manier. De muziek is hoogstaand, maar ook wel echt toegankelijk. En de mensen mogen veel variatie verwachten. Elke week is er een totaal nieuw programma. Zo reizen we van de feestelijke 4 seizoenen van Vivaldi op het openingsconcert naar de vertelling van ‘histoire du soldat’ van Stravinsky en Beethoven’s prachtige septet voor strijkers en blazers.

Het heet niet voor niets Classy Sundays: het is klassieke muziek, het is Classy en stijlvol, maar het is ook zondag: warm, gezellig en ontspannend.  

 

Jongeren en klassieke muziek vormt geen evidente combinatie. Van waar komt jouw passie voor klassieke muziek?

Ik kom uit een muzikale familie. Mijn ouders zijn professionele pianisten en ook mijn broer en zus hebben altijd een instrument gespeeld. Op vierjarige leeftijd kreeg ik mijn eerste viooltje, en sindsdien heb ik het nooit meer losgelaten. Op een gegeven moment moet je dan ook gaan beslissen of je het als hobby houdt of er meer mee wilt doen, en dan heb ik op mijn vijftiende het Sint-Jozefscollege ingeruild voor middenjury en ben ik op mijn zestiende toegelaten aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. En met Classy Sundays is de cirkel eigenlijk rond: nu ben ik terug in Aarschot. 

Er is veel veranderd sinds ik naar het conservatorium ben getrokken. Klassieke muziek is vandaag heel hip geworden: je merkt dat er zowel op de radio, op internet als op televisie steeds meer klassieke muziek en klassieke muzikanten verschijnen. Af en toe komen vrienden, die absoluut geen muzikale achtergrond hebben, me vertellen over hun ontdekking van Beethoven’s strijkkwartetten, over hoe enthousiast ze zijn nadat ze hun eerste klassiek concert hebben bezocht. Da’s echt heel leuk om te merken.

 

Trouwe bezoekers van Het Gasthuis hebben je de voorbije jaren al wel een paar keer tegen gekomen in Het cultuurcentrum. Welke rol speelt Het Gasthuis in je carrière?

Enkele jaren geleden ben ik bij Het Gasthuis op de deur gaan kloppen met de vraag of ik een klein kamermuziekfestival uit de grond mocht stampen. Waar beter dan in de stad waarin je bent opgegroeid? Het was een wild idee en zeker niet evident om een jonge violiste aan het begin van haar carrière een volledig kamermuziekfestival toe te vertrouwen. Maar Het Gasthuis heeft me een kans gegeven, en gelukkig was de eerste editie een groot succes.

Het organiseren van een festival is zoveel meer dan vier zondagen op de planken te staan. Je moet uitdagende programma’s bedenken, de juiste muzikanten vinden, repetities regelen, samenwerken met een regisseur voor promotiemateriaal,.… Dan is het fantastisch om een professionele organisatie als Het Gasthuis achter je te hebben staan. Bovendien hebben ze ook een ongelooflijk gezellig café. Nog een reden te meer om eens langs te komen op onze Classy Sundays (lacht)!

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Goed voor uw culturele gezondheid.