Roeland Hendrikx Ensemble

Ernst ist der Herbst

Theaterzaal Tickets
BASISPRIJS: € 16 - Kansentarief 22/23: € 3.2

In de herfst maken we de balans op, en trachten we wat mooi en lekker was in de zomer, zo goed mogelijk te bewaren voor de kille winter die volgt.

In de geschiedenis van de muziek is het Slavische hart nog het meest gevoelig gebleken voor de melancholie die samengaat met afscheid nemen en vooruitblikken. De Hongaarse componist Rezső Kókai (1906-1962) was niet eens zo nostalgisch toen hij zijn aandoenlijke Quartettino voor Klarinet, Viool, Altviool en Cello (1952) neerpende, maar de muziek ademt niettemin in elke frase Slavische weemoed uit. In Kókai‘s vroege werk komen echo’s van Brahms door, maar het Quartettino klinkt rapsodisch, volks en filmisch. Ook Max Bruch was zijn leven lang schatplichtig aan Brahms, maar anders dan Brahms en Kókai boetseerde hij zijn weemoed niet met melodieën die hij op het Hongaarse platteland sprokkelde: voor Kol Nidrei, zijn celloconcerto uit 1880, leende Bruch twee basismelodieën uit de gelijknamige Joodse ceremonie, die de gelovigen zuivert van oude beloften en voorbereidt op het nieuwe jaar. Brahms zelf stond op het punt met pensioen te gaan toen Meininger klarinettist Richard Mühlfeld hem zo trof met zijn spel, dat Brahms zijn afscheid nog even opschortte en twee sonates, een trio en een kwintet voor de klarinet componeerde. Brahms' Klarinetkwintet straalt een herfstachtige weemoed uit, alsook een onversneden Slavisch aandoende melancholie.

Een passende zwanenzang voor de romantische kamermuziek.

 


Klarinet Roeland Hendrikx 
Viool Nicolas Dupont & Camille Joubert 
Altviool Sander Geerts 
Cello Sevak Avenesyan 
Foto Johannes vande Voorde

 


Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Goed voor uw culturele gezondheid.