Femke Gyselinck/GRIP & B'Rock Orchestra
Torment of Hearts
Enkele jaren geleden maakte Femke Gyselinck kennis met de dialoogcantates van Bach. Johann Sebastian Bach, barokker kan het niet. In zijn oeuvre nemen de dialoogcantates een bijzondere plek in, een zeldzame kans om hemel en aarde in gesprek te horen.
Femke en B’Rock Orchestra stelden zich samen de volgende uitdaging: Welke andere muziek kan hieraan toegevoegd worden die een contrast creëert, maar geen chaos? Hoe kan een geheel ontstaan tussen muziekcomposities uit verschillende periodes en tijdsgeesten? Welke dansante taal kan er daarbij gehanteerd worden?
Het resultaat is Torment of Hearts waarin drie dansers, twee zangers en een opname van een ensemble van zeven instrumentalisten gestalte geven aan verschillende verschijningsvormen van eenzaamheid die aangereikt worden door vier muziekstukken uit drie verschillende eeuwen.
Iets meer over de dans:
Femke gaat de uitdaging aan om deze muziek te vertalen naar een choreografie die eigentijds aanvoelt door samen met haar dansers een taal te creëren die lyrisch en gracieus probeert te zijn maar op andere momenten ook bombastisch, hunkerend én ingetogen. De choreografische structuur wordt bepaald door de idee om bewegingen te enten op de woorden van de muziek en door de integratie van muzikaliteit. Het dansvocabularium, dat zowel precies als nonchalant kan zijn, is een mengeling van hedendaagse dans en meer alledaagse gebaren, sterk verbonden met de kleuren die de muziek suggereert.
Danser Thomas Vantuycom heeft een energieke, ritmische, krachtige dansstijl die ook een lichtheid in zich draagt. Dit vormt een interessant contrast met Femkes eigen manier van dansen, die ‘kleiner’ is of, zo je wilt, gedetailleerder door de vele hand- en arm ‘gestures’ die ze inzet bij het vertalen van de muziek in dans. Als derde performer voegt Amanda Barrio Charmelo een bewegingsstijl toe die gracieus en lyrisch is, meedeinend op de melodische golven van de muziek.